روش های کنار آمدن سالمند با دندان های مصنوعی
نوشته شده توسط : دکتر

دندان مصنوعی و لثه

خوشبختانه دردی که  دندان مصنوعی در دهان ایجاد می کند موقتی است و به مرور زمان کاهش می یابد. ممکن است روش خوردن و نوشیدن  سالمند نسبت به گذشته تفاوت پیدا نماید. با این حال ، با تمرین و به مرور زمان ، این موارد طبیعی تر به نظر خواهد رسید.

مراقبت از سلامتی سالمند بسیار مهم است و بخشی از آن مراقبت از دهان و دندانها است. در این مقاله به روش های کنار آمدن با دندان مصنوعی اشاره می نماییم

 

 تنظیم دندان مصنوعی:

برای تنظیم درست  دندان  مصنوعی لازم است به دندانپزشک مراجعه کنید. به دندانپزشک خود بگویید که پروتزهای دندان باعث ایجاد ناراحتی و زخم می شوند. حتماً یک روز قبل از مراجعه به پزشک از دندان های خود استفاده نمایید.

با اینکار به دندانپزشک اجازه میدهید که با مشاهده مناطق قرمز لثه متوجه نقاط آسیب زای دندان مصنوعی گردد. هرگز سعی نکنید که خودتان پروتزهای خود را تنظیم کنید. مطمئنا یک دندانپزشک حرفه ای  با دقت و ظرافت بیشتری قادر به اطلاح مشکلات دندان مصنوعی شما می باشد و از ایجاد مشکلات بعدی جلوگیری خواهد نمود.

 

دندانپزشک و دندان مصنوعی

دندانپزشکان بعد از قرار دادن پروتزهای شما ، چند روز تا یک هفته وقت ملاقات دیگری در نظر می گیرند تا به بررسی تاثیرات دندان و تغییرات ایجاد شده بپردازند. . اما لازم است اگر قبل از قرار ملاقات درد غیرقابل کنترل دارید ، با مطب دندانپزشک تماس بگیرید تا در اسرع وقت  ملاقات را تعیین کنید.

تنظیمات دندان های شما ممکن است به دلیل ساییدگی ناشی از خوردن و آشامیدن تغییر نماید و این  مسئله می تواند باعث شود دندان های مصنوعی به درستی در دهان جا نگیرد. این مسئله کاملاً طبیعی است ، اما لازم است  با دندانپزشک خود مشورت نمایید تا تغییرات لازم را در دندان بوجود آورد .

 

 شستشو با آب نمک :

برای تسکین درد و تورم ، دهان خود را با آب نمک بشویید. یک قاشق غذاخوری (4.9 میلی لیتر) نمک را در یک لیوان آب 1 جوشیده شده حل کنید. پس از خنک شدن آب در دمای گرم یا اتاق ، آن را به مدت 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید .

 شما می توانید یکروز در میان از آب نمک استفاده کنید تا به مینای دندانتان آسیب وارد نشود. اگر درد همچنان ادامه دارد ، با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا آنها بتوانند گزینه های دیگری برای تسکین درد را توصیه کنند.

 

تسکین درد:

برای تسکین ناراحتی و درد ، داروی تسکین دهنده ضد درد و مسکن  مصرف کنید. با پزشک خود مشورت نمایید تا مشخص کند که کدام یک از داروهای تسکین دهنده درد ، مانند ایبوپروفن ، استامینوفن یا آسپیرین ، برای  درد شما مناسب است.

 ایبوپروفن و آسپیرین به عنوان داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی طبقه بندی می شوند و با مسدود کردن تأثیر مواد شیمیایی به نام آنزیم های سیکلو اکسیژناز ، درد و التهاب را تسکین می دهند. استامینوفن به عنوان ضد درد طبقه بندی شده و درد را تسکین می دهد ، اما تاثیری بر التهاب ندارد.

 هر سه نوع تسکین دهنده درد به شکل قرص ، مایع و کپسول وجود دارند که می توانند برای افراد با مشکلات مختلف تجویز گردند.

 

استفاده مداوم :

تا حد امکان از پروتزهای خود در طول روز استفاده کنید تا سریعتر به آنها عادت نموده و احساس راحتی نمایید. البته لازم است در طول شب این دندان مصنوعی را از دهان خود خارج سازید.

در ابتدا ، ممکن است لازم باشد چندین بار  در طول روز دندان های خود را بیرون بیاورید تا دهان و لثه ها استراحت نماید . بعد از اولین استفاده از دندان مصنوعی لازم است در روزهای  اول غذاهای نرم بخورید.

  

غذاهای مناسب در روز های اول استفاده :

غذاهای نرم مانند سیب زمینی پوره شده ، ماست ، غلات نرم  و پودینگ میل کنید. لثه های شما ممکن است دردناک باشد و این غذاها جویدن و بلعیدن را برای شما آسان تر خواهند نمود. بعد از چند روز اول ، با غذاهای جامد تری مانند برنج ، نان ، ماهی و لوبیا وضعیت دهان خود را بهتر نمایید.

 از خوردن غذاهای سخت و یا چسبناک خودداری کنید. سعی کنید در حالی که پروتزهای خود را در دهان گذاشته اید ، از خوردن غذاهای چسبنده و سخت اجتناب ورزید زیرا این مواد به قسمت های زیرین دندان مصنوعی رفته و می تواند لثه های شما را تحریک کند.

 غذاهایی مانند تافی ، استیک و آجیل باعث ایجاد فشار نابرابر بر دندان مصنوعی شده و  می توانند باعث آسیب دیدن یا دررفتگی دندان شوند. با گذشت زمان ، این امر  می تواند باعث ایجاد درد فك شود.

 

دمای مایعات :

مایعات و غذاهای گرم را با دقت و آرامی بخورید. توجه داشته باشید که هر جرعه چه دمایی دارد چون ممکن است در ابتدا متوجه دمای حقیقی غذا و مایعات نشوید.  3 تا 4 روز طول می کشد تا متوجه حساسیت دندان ها به میزان دما شوید .

از انجایی که پروتز دهان شما را عایق می کند نسبت به گرما حساسیت کمتری خواهید داشت . نمونه هایی از غذاهایی که باید در هنگام خوردن مراقب دمای آنها باشید عبارتند از: قهوه ، چای ، سوپ ، خورش ، فلفل قرمز ، سیب زمینی ، لوبیا و سبزیجات پخته شده.

 

ماساژ ماهیچه های گونه:

ماهیچه های گونه خود را تقویت کنید تا در حین غذا کنترل بیشتری  بر دندان مصنوعی داشته باشید. از حرکات صورت مانند فشار دادن قسمت داخلی گونه های خود به سمت دندان های خود در حالی که گوشه های دهان خود و لب های خود را عقب می کشید ، استفاده کنید. این حرکت باعث تقویت عضلات بوکسیناتور یا گونه ها می شود.

  

تمیز کردن دندان مصنوعی:

برای تمیز کردن روزانه دندان مصنوعی از مسواک مخصوص یا مسواک معمولی استفاده کنید. مسواکی که استفاده می کنید باید موهایی با طول متوسط داشته باشد. از خمیر دندان مصنوعی ، کرم های دندانی یا محلول مخصوص دندان مصنوعی استفاده کنید. قبل از اینکه پروتزها را داخل دهان بگذارید ، نه فقط دندان ها  بلکه کل دهان را مسواک بزنید.

 

نگهداری دندان مصنوعی خارج از دهان :

دندان مصنوعی را پس از خارج کردن از دهان داخل یک فنجان آب یا محلول  مخصوص دندان مصنوعی بگذارید تا از خشک شدن جلوگیری به عمل آورید . از دندانپزشک خود بخواهید که پاک کننده های مناسب دندان مصنوعی را به شما معرفی کند تا در صورت نیاز دندان ها را ضدعفونی نمایید.

  

ترمیم دندان مصنوعی:

برای ترمیم این دندان ها خود در صورت لزوم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. سعی نکنید خودتان پروتزهای خود را ترمیم کنید. اگر دندان ها شکسته شدند یا دچار ترک گردیدند یا در محل قرار گیری لق می زنند ، باید با یک متخصص و دندانپزشک مشورت نمایید تا این مشکل را اصلاح کند.

معمولاً دندانپزشک می تواند در همان روز ترمیم دندان مصنوعی را انجام دهد. بسته به مشکل ایجاد شده  ، فرایند تعمیر می تواند از 1 تا 3 ساعت طول بکشد. با این حال ، اگر این مشکل یک شکستگی کاملا جدی و  پیچیده باشد ، ممکن است پروتزها به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال شوند.

 

منبع: drsasani




:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 60
|
تعداد امتیازدهندگان : 20
|
مجموع امتیاز : 20
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: